Cara Membaca Ikhfa khaqiqi

9 Nov

Cara membaca Ikhfa’ Khaqiqi adalah sebagai berikut:


  • Pada ketukan ke-1 anda akan mengucapkan ‘INK’ atau ‘ING’. Pertahankan bunyi ‘ING’ hingga ketukan ke-5. Bunyi ‘NG’ akan hilang bersamaan dengan jatuhnya bunyi ‘KUNT’ pada ketukan ke-5. Bunyi ‘NG’ dari ketukan ke-1 hingga menjelang ketukan ke-5 tidak boleh terputus. Itulah yang disebut bunyi Ikhfa’ Khaqiqi. Dengung terjadi pada bunyi ‘NG’ dengan durasi 4 ketukan.
  • Pada ketukan ke-5  anda akan mengucapkan ‘KUNT’.  Pertahankan bunyi ‘NT’ hingga ketukan ke-9. Bunyi ‘NT’ akan hilang bersamaan dengan jatuhnya bunyi ‘TUM’ pada ketukan ke-9. Bunyi ‘NT’ dari ketukan ke-5 hingga menjelang ketukan ke-9 tidak boleh terputus. Itulah yang disebut bunyi Ikhfa’ Khaqiqi. Dengung terjadi pada bunyi ‘NT’ dengan durasi 4 ketukan.

Pada ketukan ke-7 anda akan mengucapkan ‘RONJ’. Pertahankan bunyi ‘NJ’ hingga ketukan ke-11. Bunyi ‘NJ’ akan hilang bersamaan dengan jatuhnya bunyi ‘JA’ pada ketukan ke-11. Bunyi ‘NJ’ dari ketukan ke-7 hingga menjelang ketukan ke-11 tidak boleh terputus. Itulah yang disebut bunyi Ikhfa’ Khaqiqi. Dengung terjadi pada bunyi ‘NJ’ dengan durasi 4 ketukan.